15/03/2012

Budaya 'Cosplay'? Apakah?

Dear journal,

  Semalam salah sorang member aku datang pasar malam. Maklum la, tempat aku niaga dah merangkap tempat gathering member-member aku. Nak dipendekkan cerita, diorang ajak aku join satu pertandingan cosplay ni bawah MBO movies.

  [Nak tau lagi detail klik sini. Aku tak reti jadi promoter.]

  So harini aku nak kongsi pasal budaya ‘cosplay’ ni dengan korang. Maybe ada sesetengah dah masak dengan benda ni, maybe ada yang tau sikit-sikit, and maybe ada yang satu haprak pun taktau. Meh sini aku bagitau, tapi takdelah detail gila. Just simple and buat korangohh’ jela. Takdelah bila orang start cerita pasal cosplay, korang ketinggalan zaman and yang lagi penting untuk luaskan ilmu korang pasal budaya negara lain.

**********************************************************************************

Cosplay? Apakah?

japan-talk.com 

  Cosplay ni asalnya budaya orang Jepun and selalunya kaki anime suka la. Diorang akan pakai baju karakter anime kegemaran diorang and buat-buat jadi watak karakter diorang. Wait seminit. Korang tau tak ANIME tu apa? Bahasa pasarnya, anime tu cerita kartun Jepun leerr. Daripada budak kecik sampai ke orang dewasa, siapa yang kaki anime ni mesti akan buat gathering atau pertandingan kat satu tempat. Kat situlah cosplay-cosplay ni berkumpul, tangkap gambar, and show-off baju diorang. And for your information, budaya ni dah tersebar kat serata dunia, termasuk Malaysia.


Seriously? Diorang tak rasa malu ke? Or rasa so-tak-mature?

tune-in-tokyo.com 

  Kalau orang-orang awam kat luar sana, bagi sesetengah akan fikir diorang ni freak, over-kartun, or bermasalah, tapi bagi cosplayer and kaki anime, cosplaying ni adalah salah satu event yang bermakna and the best of the best. Aku tengok penonton or pelawat biasa masuk tempat cosplay, terkinja-kinja lagi. Siap bergambar la and ada yang nak join lain kali. Bagi sesetengah orang budaya ni pelik. Bagi sesetengah orang, termasuk aku, benda ni fun and interesting culture. Semua orang ada pandangan masing-masing, so it depends.


Aku nak tengok dengan mata kepala aku sendiri la. Kat Malaysia, mana aku nak jumpa member-member cosplay ni?

bincang.net 

  Bersepah sebenarnya. Cuma negara kita tak uar-uarkan sebab ni bukan budaya negara kita. Kalau korang nak tengok, boleh la pergi event yang kat MBO tu. Selain tu, korang boleh tunggu event bawah Animax [Astro]. Diorang pun suka jugak buat iklan cosplay kalau keluar. Aku susah la nak track cosplay ni, sebab selalunya random. Macam Hari Belia 2011, ada kot event cosplay.

  Aku pernah tengok jugak bersepah kat Sungei Wang. Wait. Tu cosplayer ke atau mat black metal? Sebab pakaian diorang fancy sangat. Abaikan, mungkin mata aku salah.

nikonforever.deviantart.com 

  Apapun, kalau korang pergi Jepun, tempat yang telinga aku duk dengar paling fancy and bersepah cosplayer, kat Harajuku Street. Tapi kalau buat macam ni kat Malaysia, aku rasa dah kena rejam dengan polis.


Entah mana baju tah diorang kebas. Ada ke kedai jual baju cosplay?

  Ada je sebenarnya, tapi kebanyakannya sewa la. Sebab cosplaying bukan selalu. Tapi still, kalau nak beli aku pernah nampak satu set baju Uzumaki Naruto [Cerita Naruto kat TV3 tu] kat Sungei Wang. Time tu aku masuk satu kedai sarat dengan bahan anime ni. Tapi mahal la kot.

  Kebanyakan cosplayer pandai jahit baju. So diorang jahit baju sendiri jela.


Kau. Kau yang duk bercakap ni, pernah cosplay ke?

thekimonolady.blogspot.com 

  Err, serius tak pernah. Aku, err, pernah pasang niat. Haha! Taknak la, nak cari baju cosplay ni susah la. Kalau ada jual kat shopping complex, maybe aku akan fikirkan. Still, aku rasa ayah aku mesti pelangkung kepala aku and tak izinkan. Tapi ada satu je niat aku yang tak pernah terputus. Aku teringin nak pakai kimono. Tapi tak lawa pakai kimono dengan tudung. And kimono ni ketat, habis berterabur aurat aku. Kalau dah teringin sangat pun, aku kena pakai style kimono puteri. Sebab puteri Jepun zaman dulu-dulu suka pakai kimono berlapis-lapis. Dah la tebal, berlapis pulak tu.

  Maybe satu hari nanti aku akan diam-diam pergi beli and buat suami aku terkejut tahap gaban sebab ada Jepun sesat dalam rumah dia. Dan dia mesti muntah hijau bila telan teh hijau yang aku bikin sendiri. Romantik tak bang?

  Selekeh!

**********************************************************************************

tvtropes.org 

  So, itu jela yang aku nak cakap pasal cosplay harini. And the answer for my member, no. Kalau join tengok, boleh kot. Itupun kalau ayah aku tak bising. Ala, he bebel because he care.

  For cosplayer muslim, korang minat, korang nak cosplay, go on. Tapi untuk perempuan, jangan lupa aurat korang kena jaga betul-betul. And tak perlulah cosplaying sebagai watak anime lelaki. Dah langgar syarak dah tu. Lelaki pun tak payah lah cosplay sebagai perempuan. And jagalah batas korang kat sana. Kalau nak buat apa-apa, kenalah selalu beringat, ye tak?

  And kepada orang Islam yang nak Google Images pasal cosplay ni, aku nak pesan sikit. Lebih baik type 'Male Cosplay', sebab ada sesetengah cosplay terlalu over sangat. Harap maklum.


15 comments:

  1. congrats sebab terpilih jadi blog terpilih dalam blog Ben Ashaari.

    salam kenalan...sesaje jenjalan... =)

    ReplyDelete
  2. saya on je kalau ada member, baru best... costume kain kapan a.k.a. pocong, haha! cosplay gak tu, budaya malaysia sebab hantu malaysia!

    ReplyDelete
  3. sHiLaziZi :
    Err, hehe, terima kasih sis!
    Alrite, no problem. :)

    aku/a... h.... :
    A'ah kan! Kenapa tak terfikir. Aida yg ajak. Nnti dtang la lg psar mlm, kasi cincai maa. Hehe.

    ReplyDelete
  4. kalau aku pkai costum upin ipin kira cosplayer ke tak?ekeke..

    sakit perut orang jepun gelak kalau upin ipin di cosplay kan..haha..

    ReplyDelete
  5. salam
    kalau yg tak berfaedah...cepat ja dia org tiru...cuba bab rajin membaca masyarakat jepun..ada yg tiru?

    ReplyDelete
  6. Ym.Bundle [Blog.Sampah] :
    Hahaha! Kalau Upin Ipin msti diorg dah konfius, dari ceruk mana dtang 2 org budak ni. Hehe! Tp boleh knalkan jugak org luar psl kartun Malaysia kan.

    Kamsiah :
    W'salam.
    Biasa la puan, budak2 zman skrg ni.. Hobi pun dah pelik2. Nk halang pun makin susah sbb tak dilentur buluh. Mudah2han wlaupun minat pelik2, diorg still berpada2. Itu jela yg kita boleh hrap buat msa skrg. :)

    ReplyDelete
  7. Sy penah ada kawan seuni yg slalu ikut event camni. Nama dia Eunice, chinese. Oklah, sesuai gak sbb watak anime mmg putih2.
    Jika cosplayer harus menggunakan watak anime jepun, wani jadilah ninja perempuan. Kan ninja perempuan ad dua versi, bertutup penuh(hnya nampak mata) atau terbuka bahagian kepala.
    Bg saya, asalkan mereka tak menjadikan benda2 ni berhala, ok kot. Sekadar hobi, bersosail secara baik. berhala mksd sy, spt tv contohnya. sangguo meninggalkan sembhyg dan sbgainya sebab nk tgk tv. pndgn kabur2 je ni. hoho..

    ReplyDelete
  8. Apple :
    A'ah eh! Apasal sy tak pernah terfikir ar? Waah, idea bro mmg boleh dmasuk dek akal! Apapun, btul tu, hobbies ni trlalu byk smpai tak boleh dhalang.

    Asalkan kita maintain ok, pegang apa yg penting. :)

    ReplyDelete
  9. best jugak tgk cosplay... hehehehe

    ReplyDelete
  10. unik n creative juga gaya mereka.. hahaha ;D

    ReplyDelete
  11. !~ Dolly Auliya ~! and che sakinah :
    Yup! Memang kreatif dan best sebenarnya. :)

    ReplyDelete
  12. Saya suka tengko cosplay. Rasa macam jumpa watak anime yang betul dekat dunia nyata. Slack diorang tak boleh guna skill diorang je. =.=

    Kage bunshin no jutsu!

    ReplyDelete
  13. takutake :
    Waaah.. Hahaha! Tak sangka bro boleh suka sbb tu ehh.. Bg sy kdang2 cosplayer ni pkai pkaian 'selekeh' skit time jdi wtak anime diorg, mcm tak kena arr, jadi takde la trfkir mcm lbih dkat, haha!

    ReplyDelete
  14. macam2 hobi yg pelik..adeh tp penah gak pakai pakai kimono...tp menutuplah....

    p/s : bukan cosplay, tp try..hoho

    ReplyDelete
  15. Ckin Kembaq :
    Waaah, bestnyaa! Untunglah, seumur hidup sy tak prnah pakai! Waah..

    ReplyDelete

Hentam saja la...